19. 12. 2011  |  Konference, semináře, výstavy

Tým koncepce dopravní infrastruktury České republiky

V pondělí 19. prosince se uskutečnilo další zasedání Týmu koncepce dopravní infrastruktury
V pondělí 19. prosince se uskutečnilo další zasedání Týmu koncepce dopravní infrastruktury České republiky v Parlamentu ČR . Jedná se o iniciativu ČSOK vytvořit oficiální platformu pro své členy a partnery z řad českých projekčních a inženýringových společností jakými jsou například IKP, VPÚ DECO, Garnets a další.
Zasedání zahájil a přítomné přivítal poslanec Miroslav Váňa, předseda Týmu KDI ČR. V úvodním slově vzpomenul úmrtí prezidenta Václava Havla. V pokračování informoval podrobně přítomné o skladbě návrhu státního rozpočtu ČR pro rok 2012. Dle informací z jednání rozpočtového výboru parlamentu za účasti ministra financí Kalouska se může očekávat vývoj  HDP v ČR v roce 2012 v rozptylu  +2,5% až – 2,5% . Ekonomika ČR je nastavena   pro vývoj HDP + 2,5% .

Plán příjmů do státního rozpočtu je     1084 mld. Kč
Plán výdajů ze státního rozpočtu je     1189 mld. Kč
plánovaný schodek rozpočtu je              105 mld. Kč

Dále byli účastníci seznámeni s podrobnostmi státního rozpočtu. Rozpočet pro Státní fond dopravní infrastruktury byl navržen na 41 mld. Kč . Jedná se o stejný objem financí jako v roce 2011. Předpoklad je v roce 2012 z plánované částky financovat respektive kofinancovat pouze stavby , kde se účastní na financování EU.
Se zahájením nových staveb se nepočítá. U rozestavených staveb , které nejsou financovány z fondů EU budou posuzovány a následně bude rozhodováno zda se bude pokračovat a za jakých podmínek nebo zda stavba bude uzavřena.

Následně tajemník Týmu KDI ČR (prezident ČSOK ) informoval o plnění úkolů vyplývajících z ustavující schůze Týmu KDI ČR a otevřel diskusi která se týkala například následujících témat :
- doporučení rozpočtovému výboru Parlamentu – případné státní půjčky používat pouze pro investice nikoli pro spotřebu, jak je tomu nyní. Jako varující příklad uvedl katastrofickou situaci technického stavu dálnice D1 , do které nebylo investováno ani z odpisů. Není možné v argumentaci těch , kteří brání investování do dopravní infrastruktury akceptovat jako příklad situaci v Německu protože tam není infrastruktura,tak stará jako v ČR. V poměru 20 let průměr v Německu oproti ČR, kde je průměr 50 let.
- Dle odborných studií je v současné době dluh v dopravní infrastruktuře ČR ( nepostavené dopravní  stavby) ve výši 1,2 bilionu Kč.
- informace o současné transformaci SŽDC , kde probíhá snížení počtu správ ze tří na dvě. Zaměřit se na zjištění důvodů těchto strukturálních změn.
- snažit se zastavit destrukci orgánů ministerstva dopravy
- předseda Váňa – rozvinutí tématu zákona o státní službě

Shrnutí a závěry:
-     prosazování filozofie využívání státních půjček pouze na investice
-     zastavit rozklad struktury ministerstva dopravy
-     zahájit zpracování koncepce , stanovení priorit a vytváření dopravních vizí

Plán úkolů pro Tým KDI ČR
- Zaměřit na prosazování stability odborných kádrů na ministerstvu dopravy a jím zřizovaných organizací
- prosazování navýšení investic do fondu dopravy  v objemu z původních 41 mld. Kč na minimálně 80 mld. Kč     

ZPĚT NA SEZNAM